Mistral
Jag söker en bra ingång till ett inlägg om min absoluta favoritrestaurang. Det är ett sökande utan framgång eftersom Mistral är en restaurang som jag inte ens kommer i närheten av att göra rättvisa i ett blogginlägg utan som verkligen måste upplevas. I mina ögon växer Mistral för varje besök jag gör där. Förändras gör de utan tvekan, inte bara med säsongerna utan också med den egna utvecklingen. Det krävs ett enormt självförtroende att avsluta menyn med först pumpa i sin renaste form, som rå, som fryst och som saften ur en långsam råsaftcentrifugering. Allting utan annat sötningsmedel än det som redan finns i pumpan. Följd av rotselleri-infuserad mjölk med glass på samma rot sötad med lite honung som binder ihop perfekt med den smaken som blir över efter syran i vinet. En magisk upplösning som är så mjuk och inställsam fast med massor av djup när inget annat än den renaste smaken av först pumpa och sen rotselleri får spelrum. En hyllning till storheten hos varje enkel grönsak till råvara.
Det är nästan så att jag beklagar att jag beblandar mig med vattenchokladmoussen spetsad med libbsticka och kombinerad med dödens trumpeter till teet för känslan som först pumpan men framförallt därefter rotsellerin lämnade efter sig i munnen var så mycket härligare än när den tyngts av choklad. Den lätta chokladmoussen utan ägg och mejeriprodukter men med vatten är något av en signatur och den gick utmärkt bra ihop med trumpetsvampen så inget ont om den, jag känner bara att jag redan stod på toppen och bara kunde falla därifrån.
Det här med att bygga upp stämningen är ju något av en specialitet när det gäller Fredrik Andersson, inte på någon annan adress upplever man en helhet som är så mycket större än sina komponenter som där Gamla Tyresövägen korsar Sockenvägen ute i Enskededalen. Där aptitretaren likt ett vitt thé spelar på gommens oförstördhet med torkad yoghurt, försiktigt syltade kantareller, kokt purjolök och torkade granskott. Lite smått subtilt och spretigt, jag får inte riktigt ihop det men det är höstens smaker som legat i konservering och det är en servering som väcker en längtan efter både mer och vår. Höjden i smakerna stegras sakta, nästa servering är mjukt bakade små lökar som fått lamellkanterna brynta och som serveras fyllda med lökmarmelad och ett skum av potatissoppa. De kontrasteras mot torkad röllekablomma och magmuskel på anka som om jag förstod det rätt blivit lätt confitstekt för att sedan vila i två veckor i kyl för att smakerna ska komma fram innan den bryns och serveras. Den långa kylskåpsvilningen verkar vara något av ett standardförfarande och säger en del om hur långt Fredrik kommit i forskningen om möjligheterna med och arbetet med förfiningen av de enklaste tekniker.
Hyllningen till Michel Bras och dennes signaturrätt Gargouillou där en mängd olika grönsaker tillagas med en mängd olika tekniker är ett fast inslag på menyerna på Mistral även om skepnaderna den framträder i ständigt skiftar präglat av begränsningarna och möjligheterna det karga nordiska klimatet bjuder. Som alltid är det en symfoni av smaker, torkad gösrom fungerar som smakförstärkare och en krämig äggula som klister när fruktigheten, jordigheten, sältan, sötman, syrligheten, fräshören, bitterheten och råheten hos plommon, rotsaker som länge och långsamt brynts i panna, torkad rabarber, torkat sjögräs, yoghurt, grön tomat binder samman till en balanserad helhet. En fantastisk rätt.
Serveringen därefter gör köttet sitt inträde, allt kött och det mesta i grönsaksväg kommer från en och samma gård om jag förstår det rätt. Denna serveringen är något av en överväxel. Bakade rödbetor döljer några små stycken av rått ankbröst, inte helt och hållet färskt av doften att dömma. Jag kan minnas fel men brynt och torkad lever från samma anka ligger över rödbetorna. Det hela dränks med en sky spetsad med massor av syra från bland annat hallon och svarta vinbär. Syran i rätten är jättehög i kontrast mot en nästan lika hög jordighet från rödbetorna och det blir ett jättedjup i hela rätten. En mycket speciell men väldigt annorlunda anrättning som inte lämnar någon oberörd. Champagnen spelar ut sin roll som måltidsdryck. Variationen på får är betydligt snällare. En mjäll bit hjärta, en bit confitstekt bog och ett råsastekt stycke. I sällskap med rotselleri, vitlök och kaffebönor. Men en likafullt mycket bra rätt.
Men menyn ska inte läsas i sina komponenter, den ska upplevas i sin helhet. Hela tiden slås man av hur oerhört genomtänkt allt är. Att reflekterandet är nästan lika viktig som matlagningen. Här är medvetenhet inte en fluga utan grundpelaren för hela verksamheten. Här är får ett köttdjur och mage en styckdetalj. Det är ett Ferran Adriatisk angreppssätt i den mån att varje råvaras möjligheter utforskas med manisk noggranhet och glöd. I den betydligt mindre skala Fredrik jobbar i innebär det att utveckligen går långsammare men den är i stället så mycket säkrare och välnavigerad. Samma råvara förekommer i år utan att för den delen spela ut sin roll eller bli uttjatad.
Rotselleridesserten beskrivs som ett resultat av sju års arbete. Inte så att man arbetade med just denna servering i sju år, men det har krävts sju års arbete för att komma fram till den punkt när man kan inse storheten i den och servera den.
Bilder kommer när jag får möjlighet att flytta dem från kameran till en dator.
Kommentarer
Robin: det här är ju förstås lika subjektivt som hur man uppfattar maten. Jag upplevde inte alls interiören som avskalad, snarare som en osäkert pyntad lunchrestaurang. Lilla blomman, lilla tavlan, konstiga form- och materialmöten mellan golv, bord, stolar, soffan, lilla bordet vid entrén och den kaklade baren. Akustiken: helt odämpad som gör att man verkligen känner sig avlyssnad av såväl personal som övriga gäster. Lätt stressande, faktiskt, särskilt efter ett par glas vin!
Man kan älta i evighet om en restaurang är "snygg" eller "ful", och det är heller inte själva estetiken jag far efter. På en restaurang av Mistrals kaliber där man har en så tydlig filosofi (för att inte säga dogm) kring maten vill jag påstå att HUR det ser ut är näst intill oviktigt -- det viktiga är ATT det ser ut. Jag saknade en tydlig signatur, interiören gav mig känslan att man inte riktigt tagit ställning så som man gjort på menyn. Det skapade glapp mellan miljön och maten som skavde. "Jamen det här ser väl trevligt ut, det kör vi på", liksom -- tänk om man gjort så med maten! Jag förstår att budgeten styr mycket, visst, men på en sådan här restaurang kan en stram budget kan aldrig vara en ursäkt för bristande kreativitet -- snarare tvärt om.
Och om det är något man inte kan beskylla Mistral för när det gäller maten så är det bristande kreativitet.
Örjan: Inget att fundera över. Gå på Mistral. Ska skriva om AG också, liksom om kvällens besök på Volt.
Arvid: Önskar mitt gastronomiska medvetande vaknat innan de lämnade gamla stan, hade varit intressant att uppleva. Nu byggs hela min bild upp på det moderna Mistrals historia.
M: Jag har på mina tre besök aldrig störts av interiören, har tvärtom upplevt den som avskalad i syfte att flytta fokus från inredning till det som händer på tallriken. Det vore intressant om du vill utveckla ditt resonemang.
Eftersom ni lyfter fram helheten på Mistral så låt föra fram en punkt som kan förbättras, enligt min mening:
Visst har maten och dramaturgin kring den en mycket tydlig och egen signatur på Mistral, men interiören är beklämmande generisk. Det förstörde faktiskt mitt besök, jag kunde liksom inte sluta fundera på hur det gått till. Varför, när allt annat är så genomtänkt och jobbat, ligger miljön på Dressman-nivå? (Jag skulle kanske helt enkelt ha ställt frågan när jag var där, men det är lätt att vara efterklok.)
Lät som att det var helt ok... :)
Du har verkligen en poäng i att Mistral inte bara är summan av dess rätter, utan att det är helheten som är storheten. När jag tänker på mitt besök på Enskede-Mistral så är det just det man slås av. Visst kommer man ihåg de enskilda serveringarna, men det går inte att plocka ut några som bäst utan det är hela måltiden som är oförglömlig.
Gamla Stan-Mistral var mer som en vanlig restaurang på det sättet.
Tack för rapport.
Lockar mig verkligen till egenbesök.
Blev det även AG till helgen?
Hoppas på ev kommentar.
Re:M. Interiören i kombination med porslinet är faktiskt en av mina absoluta favoritaspekter av Mistral. Den där avskalade, svala känslan av björkskog (säkert skapad av de fantastiska fotona på väggarna) fick mig direkt avspänd och tillfreds.
Att jag inte är på långa vägar lika insnöad på design som jag är på mat kan säkert bidra; det låter som att du är betydligt mer kunnig och kräsen vad gäller inredning än vad jag är. Frågan är vem som bör vara målgruppen?
Är ruggigt peppad på att nån gång besöka nya Mistral. Har ätit en gång på gamla adressen och variationen på lök sitter fortfarande kvar i minnet. Fast den där ankrätten lät sisådär? Måste spara ihop en slant och åka ner nån gång.
Jag måste komma dit igen. Måste. Men jag undrar vad som hände med allt skum? När jag åt på den gamla adressen var det skum på varje tallrik. :)
Jag tycker det varit en kul resa att följa, från två ganska snabba besök direkt vid öppning av gamla lokalen men en enklare meny och en avancerad del till några fler då det att det förändrades och utvecklades till varje besök, det har varit mycket "essensen av", skum, torkat, 36 timmar, vaccat, algkokt... trender kommer trender går men vad som består är att Fredrik alltid har lagat i mitt tycke bland det mest välkomponerade och intressanta maten som någon presterat oavsett förutsättningar. Toppar nog med ett besök på ca 16 rätter med bla den tidigare nämnda löken som nog är det bästa jag ätit i Sverige som helhet...
Många dömde ut gamla lokalen, så icket jag, tycker snarare att personligt är kul ,allt behöver inte vara uppumpad design som kräver fett med flis i bagaget.
Har bara hunnit med två besök i nya, ett typ första dan vid öppning och ett förra blogglunchen vi styrde upp med nöjet att träffa lite taffelfolk och återigen, kul att följa en ny resa.... en resa i det rena, avskalade och råvarufokuserade.
Hoppas bara att folk makar sig dit så att han kan fortsätta göra det han gör bäst... även om man ska veta att det inte direkt kommer passa alla....
Intressant med synpunkterna på inredningen M. Jag har inte reflekterat över det och än mindre blivit störd, men sedan är inte det där med design något jag har kunnande att döma över. Men jag håller med om att inredning är otroligt viktigt på en restaurang.
Det var en mycket speciell rätt den där ankan Nisse. Jag var nog inte jätteförtjust i den som enskild rätt men den var väldigt speciell.
Han är som rolig den där Fredrik, utvecklingen går ständigt frammåt.
Skälet till att jag aldrig gick tills Robin tjatade dit mig var att flera sagt att Mistral i Gamla stan var så gräsligt stelt. Men sån var stämningen bland gästerna på den tiden, så det var nog inte bara Mistrals fel. Jag bara måste gå snart igen.
Jag tyckte in Mistral i Gamla Stan var stelt på den tiden jag gick dit.
M?!
Skämtar du eller? Vadå Dressmann? Du är helt "ute & cyklar"."intressant" att du har koll på Dressmann. Du berättar mycket om dig själv!
Mistral är ULTRA!!!
Sidor