Flygmat
När vi reser blir Patrik och jag dummare tillsammans och gör alltid samma misstag. Kommer jättetidigt till flygplatsen, checkar in och går igenom säkerhetskontrollen. Ensam kommer jag istället precis i tid, tar gärna en sväng förbi fel terminal tills jag gråtande tar mig genom säkerhetskontrollen och dröjer mig kvar bland restauranger och butiker tills jag måste rusa till gaten för där vill jag sitta så lite som möjligt. Huva, man kan ju se farkosten man ska lämna marken med.
När vi skulle flyga hem från Berlin så fanns det innanför säkerhetskontrollen ett enda kafé med hutlösa priser såklart. Men det gjorde inte så mycket för de hade ananasbitar toppat med mörkblå druvor och vaniljkvarg med körsbär. Jag älskar kvarg och i Tyskland finns det överallt, i många former.
Vissa flygplatser har lite mer att välja på, Newark till exempel. Jag var tvungen att försäkra mig om att jag skulle få något att äta över Atlanten eftersom vi var tvungna att evakuera flygplanet och då skulle inte den vegetariska maten hinna med nästa. Det första planet hade ingen el och därför ingen luftkonditionering så det blev överhettat och vi passagerare rann ut därifrån allihop. Det fanns en massa riktig mat att välja på men jag hann inte vänta på något som skulle tillagas så jag valde krispsallaten med hallondressing. Mycket smak på sallaten och så den söta dressingen på det, ljuvligt i sin enkelhet.
Bästa vegetariska flygplansmaten jag ätit var hos Air India, intressantaste var koschermaten hos ElAl. Vad har ni andra för erfarenheter? Var äter man bäst, innan säkerhetskontrollen, på vilket flygbolag? Jag flyger helst inte för jag är rädd, både för att vara tiotusentals meter i luften och för att vårt klimat ska paja. Så hur äter man bäst på tåget och var i världen rullar det?
Kommentarer
Hm, jag har de senaste gångerna varit med om rätt dryga förseningar när jag rest lågprisflyg.
I Malaga fick jag och femåringen sitta i flygplanet i nära två timmar innan de gav upp och släppte ut oss. Sedan tog det tretton timmar till innan reservdelarna var nedflugna, kabinpersonalen hade vilat och vi kunde gå ombord. Nu senast, till Spanien igen strulade planet också på vägen ner.
Så jag ser antingen till att vara mätt när jag går ombord eller bunkrar med lite nödmat, en boccadillo eller ett äpple kanske om vi skulle bli sittande. Ett ålderstecken?
För 10 år sedan flög jag mycket, säkert 70 flygresor per år. När andra lade upp sina taxfreepåsar i bagagehyllan över flygstolen försökte jag på hemresorna trycka in mjölk och smör till nästa dags frukost i det trånga utrymmet. Det var udda.
Då åt "alla" alltid flygplansmaten. Nuförtiden slås jag av att så många lärt sig hur tråkig, eller ibland dyr, maten ombord kan vara. Ofta dyker ett mer bearbetat mellanmål fram, en dubbelmacka eller en liten sallad i plastbunke. Det hände aldrig för ett decennium sedan, det hade varit otänkbart.
Kaffe ska man aldrig dricka på flygplatser. Det är hutlöst dyrt. En mugg cola för koffeinet kan vara billigare.Den reflektionen har hållt sig genom åren.
Undrar om du, Sofia, flög från Schönefeldt? Jag var impad över både kvalitet och pris på deras inre flygplatscafé. Jag åt den godaste macka (smakrik brie och rostade pinjenötter) jag ätit på månader där, till priset av en svensk hamburgare. Barnen fick inte kvarg, men Milchreis med färsk fruktsallad.
Kingfisher Airlines som flög mig från Delhi till Chennai (alltså inrikes i Indien) bjöd på en fantastisk trerätters sydindisk frukost precis efter jag flugit med Finnair och sörplat i mig en vattnig och smaklös vegetarisk curry som enda skaffning på 8 h. Då var en croissant med smör och marmelad (okej, inte så sydindisk), masala dosa med kokoschutney och sambar (varmt, såklart) och en färsk fruktsallad (ni vet, papaya, ananas och vattenmelon) med curd (alltså lös osötad yoghurt) så nära himlen man kunde komma, särskilt som jag var på väg tillbaka till södra Indien och hade längtat efter sydindisk frukost i närapå tre år. Jag var gråtfärdig av glädje.
Det bästa jag ätit var ett flyg mellan Österrike och Schweiz (jag flög med Swiss Air). De serverade typ rökt ankbröst och en massa annat gott. Å andra sidan kanske det förklarar varför de kursade...
Jag flög från Tegel och utanför säkerhetskontrollen såg maten lovande ut men som sagt, Patrik och jag blir dummare ihop så vi stannade inte och åt där. Men som Anna säger så bör man bunkra för man vet aldrig vad som händer och i samband med flyget hem är det ofta sista chansen till att äta sånt som är speciellt för platsen man besökt.
Så hittills är det ändå Indien som regerar, kanske lämpar sig också maten bra för varmhållning? Flög med Swissair en gång och minns maten som bra.
Fruktsallad tycker jag är bra resmat för en kortare flygtid. Med en påse chips eller nötter (^_^)
Rent allmänt är många flygbolag dåliga på att välja mat som lämpar sig för varmhållning. Tex i SAS business class på långlinjerna så brukar man kunna välja mellan en kötträtt modell "biff" och en fiskbit. Ingen av dessa funkar ju särskilt bra att hållas varm i en temp över 50 grader (vilket sker). Tänk om man kunde få ett gott långkok istället.
Jag minns en underbar biff, riktigt hyfsad klyftpotatis, grönpepparsås och fin färsk grönsallat och ett riktigt gott rödvin hos Quantas, men jag minns inte om det var från Hawaii till New Zealand eller inrikes Australien. Ett antal år sen var det också, 1992 närmare bestämt.
Sen minns jag en väldigt god frukost med pannkakor, fruktsallad och bagel med cream cheese och det var inrikes New York - San Francisco med flygbolaget är borta ur minnet.
På den tiden var mycket gratis, ibland ingick alkoholhaltiga drycker som vin/avec i priset. Man fick RÖKA ombord också om man satt på sån plats. Reser man runt med ryggsäck och begränsad reskassa är typ allt som är gratis jättegott, man sparade pengar på att helt enkelt proppa i sig så man stod sig ett tag :-)
I Seinfeld sade nån att flygplatser byggts av en enda anledning: att kränga dyra tonfisksmörgåsar...
Vad gäller flygmaten ställer jag in mig på att det skall vara kasst. Men det är klart, när man serveras mamma scans köttbullar och pulvermos på Peking-flyget knyts näven i byxfickan.
Flygmaten kanske inte smakar så bra men jag gillar pysslet med förpackningarna. De gånger jag hamnat i business class är maten bättre, men ändå inte speciellt bra. Däremot är vinerna toppen, och man kan få en espresso med hyfsad choklad till efter maten. Då överlever man 11-timmarsflygningarna med någorlunda stil.
Det var länge sedan jag fick en välkomponerad måltid så som dem som Hazelnut berättar om. Istället får man nöja sig med det lilla som Peter lyfter fram. Pysslet med förpackningarna gillar jag också och de små karotterna, förr var det ofta fint formgivet.
Lilla citronskivan, den uppskattar jag, i teet som faktiskt kan smaka gott, kaffet också för den delen.
Jag tror Berlin (åtminstone Tegel och tidigare Tempelhof) är extra usla vad gäller matställen efter incheckning då de i princip är/var inrikesflygplatser.
Quantas har jag också generellt goda matminnen från, då jag alltid beställer specialkost (oftast vegan, då jag inte äter kött och är laktosintolerant) är det extra spännande att se vad man får i sin lilla låda, men Quantas överraskade någorlunda positivt alla fyra långflygningar jag gjorde med dem (t/r Australien med lååånga stopp i Asien på både dit- och hemväg). Detta var 05/06 så kan inte svära på att inte de också dragit ner.
ingen som har tågerfarenhet alltså? nej, SJ-mat kan ju få en att gråta. Men de har bra temperatur på sitt tevatten, det måste man ge dem.
Själv har jag åkt tåg till Schweiz, kan verkligen rekommendera detta! och hade en fantastisk picknick i kupén på vägen. Den möjligheten ges ju inte på flyg. God ost och vinpava, kex och matiga favvomackor medan europa gled förbi utanför. Vem vill sitta 1000 meter upp i luften och äta med plastbestick och lock för öronen?
Äntligen en tågåkare! Min erfarenhet är också att matsäck är det säkraste. Tåg i Frankrike är riktigt bra och det är inga problem att fylla picknickkorgen där heller.
Är det någon annan som tänkt på att folk blir fulla på tåget nuförtiden? I alla fall mellan Malmö och Stockholm.
Sidor